Siedziba firmy w domu (2)

Siedziba firmy w miejscu zamieszkania, czyli co mogę dać w koszty

Posiadanie biura czy siedziby firmy w miejscu zamieszkania jest bardzo popularne wśród przedsiębiorców, szczególnie tych pracujących jako samozatrudnionych.  Wpływa na to przede wszystkim rozwój technologii, nowych kanałów komunikacji, ale także ogranicza koszty związane z wynajęciem biura, dojazdem do niego. W konsekwencji mamy też więcej czasu do rozdysponowania na pracę.

Co można ująć w kosztach uzyskania przychodu w przypadku siedziby firmy poza miejscem zamieszkania? Jak rozliczać koszty w miejscu zamieszkania i pracy? Zapraszam do przeczytania artykułu, w którym rozwinęłam temat siedziby firmy w miejscu zamieszkania.

Siedziba firmy poza miejscem zamieszkania

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą prowadzącym firmę produkcyjną, zatrudniającym kilkanaście osób, prowadzącym sklep stacjonarny czy warsztat jestem pewna, że robisz to poza swoim miejscem zamieszkania. Jeżeli chodzi o koszty, jakie ponosisz w związku siedzibą, sprawa jest łatwa. Płacisz czynsz, odsetki od kredytu hipotecznego, opłaty eksploatacyjne, czasami musisz wykonać remont pomieszczeń czy zakupić środki czystości. Czasem lokal możesz także amortyzować.

Siedziba firmy i jej prowadzenie w miejscu zamieszkania

W przypadku własnej działalności, mającej siedzibę w miejscu zamieszkania, pewna część kosztów generowana jest w związku z prowadzeniem w tym miejscu firmy. Wśród nich można wymienić czynsz, opłaty eksploatacyjne, Internet. Czy i w jaki sposób można je odliczyć od podatku?

Wyodrębnione pomieszczenie

Koszty czynszu – obliczone ile procentowo zajmuje pomieszczenie, w którym wykonujesz działalność gospodarczą. Ten sam procent zastosuj do obliczenia wartości czynszu, którą możesz odliczyć od podatku. Przykład: Mieszkanie ma 64 m2. Na działalność wykorzystywane jest biuro o powierzchni 11 m2. 11m/64m to 17%. Czynsz wynosi 530 zł. Pomnożony razy 17% daje nam 90.1 zł stanowiące koszt firmowy.

Według takiej samej proporcji można policzyć % odsetek od kredytu hipotecznego, czy wartość amortyzacji, w przypadku gdy jesteśmy właścicielami lub współwłaścicielami nieruchomości.

Prąd i inne media – możliwe są różne sposoby obliczania wartości kosztu uzyskania przychodu:

  • Osobny licznik dla poboru prądu – generuje dodatkowe koszty przy instalacji, ale pozwala dokładnie określić ilość zużytego prądu. Szczególnie może być korzystne, gdy naszą działalność stanowi np. garaż lub wydzielone piętro.
  • Proporcja liczona w taki sam sposób jak koszty czynszu. Interpretację taką wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 7 marca 2012 r. o sygn. ITPB1/415-1175/11/WM
  • Na podstawie danych dotyczących normatywnego zużycia prądu przez urządzenia elektryczne wykorzystywane w działalności gospodarczej. Ten sposób potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 4 listopada 2011 r., sygn. ILPB1/415-968/11-3/AG.

Internet i telefon – podpisanie umów na firmę pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów.

Brak wyodrębnionego pomieszczenia

Art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mówi że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 definicja negatywna kosztów uzyskania przychodów.

W sytuacji, w której nie mamy wyznaczonego osobnego pomieszczenia, nadal możemy część wydatków związanych z nieruchomością zaliczyć do kosztów.

Wyznacznikiem może być tutaj Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 21 grudnia 2017 r. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją lokalu mieszkalnego wykorzystywanego w części w działalności gospodarczej.

Wyżej wymieniona interpretacja Dyrektora KAS mówi:

Ustawa nie warunkuje możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na czynsz czy media od wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Jeżeli zatem takie wydatki pozostają w związku z uzyskanym przychodem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu, to w takim zakresie wydatki te będą kwalifikowały się do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

Podsumowując – jeżeli uważasz, że do swojej działalności wykorzystujesz 20% powierzchni mieszkania, mimo iż nie masz wyznaczonego osobnego pomieszczenia i potrafisz to uzasadnić, to powinieneś dokonać odliczenia takiej wysokości kosztów w obliczonej proporcji.

W związku z tym, że nie zostały wyznaczone jasne zasady kalkulacji takich kosztów oceny takiej dokonujesz sam jako podatnik. Twoje wyliczenia podlegają ewentualnej kontroli właściwego Urzędu Skarbowego.

Domowe biuro, czyli cały dzień w pracy

Nie od dzisiaj wiadomo, że w domu zawsze jest coś do zrobienia, co nie sprzyja utrzymaniu koncentracji. Są zwykłe domowe obowiązki takie jak pranie, odkurzanie, obiad dla rodziny, spacer z psem. Kusić może także wygodna kanapa z telewizorem 😉

Czy są jakieś skuteczne sposoby na skupienie się na swojej pracy przez czas 6-8h w trakcie dnia?

Dzięki dostępności do nowych technologii, pracy w chmurze oraz oferowaniu usług online, mogę jako księgowa pracować bez wychodzenia z domu. Mam w tym celu wydzielone osobne biuro, a czasem swoje ulubione miejsce „przy dużym stole”.

W pracy w domu największym dla mnie dekoncentrującym czynnikiem bywają media społecznościowe. Staram się okresowo wyłączać dostęp do Internetu. Jeżeli nie mogę sobie na to pozwolić, do kontaktu w sprawach pilnych używam innego komunikatora niż popularny wśród znajomych Messenger. Dobrze sprawdza się Slack czy WhatsUp.

Sprawdzają się też bloki pracy – 50min pracy, 10 min przerwy, w czasie których wykonuję to zadanie, które sobie akurat ustaliłam. Istnieje wiele różnych technik organizacji czasu pracy np. Pomodoro oraz wspierających je aplikacji na telefon bądź komputer. Jeżeli korzystasz z takich rozwiązań  w płatnych wersjach, przedyskutuj z księgową czy można to ująć w kosztach uzyskania przychodu.

Jeżeli i Ty jako przedsiębiorca pracujesz w domu zastanów się jakie koszty ponosisz, których jeszcze nie zaliczasz do KUP. Dobrze uargumentowany wydatek w przypadku kontroli Urzędu się obroni, a Ty jako przedsiębiorca realnie zaoszczędzisz na podatkach.

Skontaktuj się z księgową 4firm i oszczędź razem z nami!

 

Brak tagów

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *