Bez nazwy-1

Czy rozliczenie faktury z Facebooka jest skomplikowane?

Ilu z was przedsiębiorców korzysta z Facebooka do promocji swojego biznesu? Myślę, że sporo!

Facebook jest obecnie najbardziej znanym medium społecznościowym. Każdego dnia na platformie reklamuje się setki produktów i usług, a przedsiębiorcy zostawiają na Facebooku spore pieniądze przeznaczone na marketing. Sprawdźmy jak rozliczyć takie faktury w kosztach w Twojej firmy i dlaczego 'skarbówka nie akceptuje’ faktur z Facebooka.

Jak wygenerować fakturę?

Jeżeli po raz pierwszy będziesz miał do czynienia z reklamą na FB jako przedsiębiorca, przeczytaj instrukcję gdzie wygenerować fakturę.

Po pierwsze musisz mieć założone konto reklamowe oraz wprowadzone dane swojej firmy. Możesz to zrobić w Menedżerze Reklam, w sekcji Ustawień. Następnie poprzez panel ‘Konfiguracja konta reklamowego’ tworzysz swoje konto reklamowe oraz wprowadzasz dane swojej firmy, które później będą widniały na fakturze. Żeby mieć możliwość pobierania faktur, musisz mieć zaznaczony cel reklamy: ‘Tak, kupuję reklamy do celów biznesowych’. Zakładam, że masz już za sobą uruchomione reklamy i naliczone opłaty. Przechodzimy w takim razie do samego pobrania faktury.

Przejdź do Menedżera reklam i wejdź w zakładkę ‘Rozliczenia’. Po wybraniu okresu, w którym tworzyłeś reklamy, pojawi ci się ich zestawienie, które możesz pobrać pojedynczo, za każdą transakcję lub wspólnie wszystkie faktury z wybranego okresu.

Facebook Limited Sp. z o.o.

Od 2012 roku Facebook ma swoją siedzibę w Polsce. Możliwe jest, że faktura wygenerowana z Facebooka będzie wystawiona przez polski podmiot, dzięki czemu nie będzie wtedy problemów z rozliczeniem takiej faktury. Pojawi się na niej stawka podatku 23% VAT, która pozwala rozliczyć transakcję jako zakup krajowy.

Instrukcja dla czynnego podatnika VAT

Najczęściej fakturę za reklamę otrzymasz od Facebook Ireland. Jest to podmiot zagraniczny, który wystawi dokument nie zawierający stawki VAT. W związku z tym, jako przedsiębiorca, powinieneś dokonać zgłoszenia jako podatnik VAT unijny, by móc poprawnie rozliczyć tę transakcję z Urzędem Skarbowym.

Zawieranie transakcji z Facebook jest traktowane jako transakcja wewnątrzwspólnotowa, a ściślej mówiąc jako import usług, co powoduje obowiązek rozliczenia podatku VAT po stronie podatnika.

W praktyce oznacza to, że opodatkowujemy tę transakcje 23% VAT-em należnym, a jednocześnie wykazujemy tę samą kwotę jako VAT naliczony. Trzeba pamiętać, że kwota z dokumentu musi być przeliczona na złotówki na dzień poprzedzający wystawienie faktury. Korzystne jest to, że transakcja jest podatkowo neutralna, dzięki czemu nie powoduje u Ciebie dodatkowych kosztów podatkowych. Ty wysyłasz do Urzędu deklarację VAT. Ty, a najlepiej księgowa 😉

Nie jestem vatowcem

W przypadku kiedy jako przedsiębiorca nie jesteś zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w kraju, faktury z Facebooka rozliczysz nieco inaczej. Krok pierwszy pozostaje niezmienny –  zarejestruj się jako podatnik do celów VAT-UE.

Krokiem drugim jest opodatkowanie transakcji krajową stawką VAT 23%. Wyliczony w ten sposób podatek VAT wpłacasz do Urzędu Skarbowego oraz składasz deklarację VAT-9M, w która wykazuje opisywaną transakcję. Terminem złożenia deklaracji oraz dokonania wpłaty podatku to 25-ty dzień miesiąca, po którym dokonałeś transakcji.

Z CZYM MA PROBLEM URZĄD SKARBOWY?

W sieci pojawia się wiele artykułów odnośnie braku akceptacji faktury z Facebooka w kosztach, przez co przedsiębiorcy czują się zagubieni. Problemem jest tutaj brak daty wystawienia faktury, o czym mówi o tym interpretacja indywidualna 0114-KDIP3-1.4011.451.2017.1.ES. wydana w dniu 8 lutego 2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, którą w całości można przeczytać tutaj.

KOSZT PODATKOWY CZY JEDNAK NIE?

Wielu ekspertów podkreśla, że łatwo udowodnić, kiedy została wystawiona faktura, dzięki precyzyjności regulaminu Facebooka. Wskazuje on, że okres rozliczeniowy kończy się w ostatni dzień miesiąca.

Reklamobiorcy zwracają uwagę, że koszt reklamy na Facebook zdecydowanie jest kosztem związanym z uzyskaniem przychodu lub jego zabezpieczeniem jego źródła, ponieważ dobrze skonfigurowana reklama na Facebooku realnie przekłada się na większą liczbę klientów ich firmy, a także na większe zarobki.

Problem jest więc jedynie w wymogu formalnym. Czy powinna być to przeszkoda w zaliczeniu tej faktury jako koszt? Nie sądzę 😉

Twoja księgowa nie wie jak zaksięgować taką fakturę? Może to czas poszukać nowego biura rachunkowego, które pomoże rozwiązać ten problem? Napisz do nas!

Brak tagów

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *